TraffICT Oy on mukana pohjoismaisessa NordicWay2-hankkeen tuotantokokeilussa

14.2.2020 TraffICT Oy mukana pohjoismaisessa NordicWay2-hankkeen tuotantokokeilussa, jossa kehitetään ja tutkitaan tieliikenteen häiriö- ja olosuhdeviestien jakamista sekä tieliikenteen automaatioon liittyviä ratkaisuja

NordicWay2 -tuotantokokeilu

14.2.2020 TraffICT Oy on mukana pohjoismaisessa NordicWay2-hankkeen tuotantokokeilussa, jossa kehitetään ja tutkitaan tieliikenteen häiriö- ja olosuhdeviestien jakamista sekä tieliikenteen automaatioon liittyviä ratkaisuja. Hanke on myös osa EU:n jäsenmaiden C-Roads-yhteistyötä, jossa jäsenmaat ratkovat, miten tielläliikkujat voivat jatkaa tiedotuspalveluidensa käyttöä siirtyessään maasta toiseen.

TraffICT Oy toimii hankkeessa EEE Innovations Oy:n vetämässä yritysryhmittymässä. Ryhmittymä yhdistää liikennealan innovatiivisia toimijoita ja vankan osaamisen uudella tavalla yhteen. Mukana ryhmittymässä ovat TraffICT Oy, Driveco Oy, TietoEVRY Oyj, Sensible4 Oy, Swarco Finland Oy, WhereOS Oy sekä Defensec Oy.

Lisää hankkeesta Traficomin tiedotteesta Tieliikenteen häiriötieto laajasti käyttöön – hiihtolomien alla käynnistyvä kokeilu jakaa tieliikenteen olosuhde- ja häiriöviestejä

 

 

 

Aindata -alusta ja nopra -sovellus osana kokeilua

TraffICT Oy:n kehittämä Aindata -alusta on keskeisessä roolissa ryhmittymän osallisien tuottamien tietojen sekä muiden useista eri tietolähteistä koottujen datojen käsittelyssä.  Aindata -alustaa käytetään tietojen keruussa, käsittelyssä, jalostuksessa, analysoinnissa sekä jakelussa rajapintojen kautta ulospäin.

Nopraan on lisätty uusia ominaisuuksia  ja ominaisuuksien lisäämistä jatketaan kevään 2020 aikana tuotantokokeilun edetessä. Lisättäviä tietoja ovat vaihtuvien nopeusrajoitusten alueet sekä muilta toimijoilta vastaan otettavat ilmoitukset ja varoitukset. Tiedotusopasteiden tekstit näytetään noprassa Kehä III – Porvoo välillä. Katso alapuolella oleva esimerkkivideo vaihtuvien nopeusrajoitusten toiminnasta nopra -sovelluksessa.

 

Video vaihtuvien nopeusrajoitusten testauksesta vt 4 Kempele – Kello väliltä.

Tietosuojasta

Aindata nopran käyttäjiä ei tunnisteta missään vaiheessa. Käyttäjien sijainti- ja nopeustietoa hyödynnetään palvelun toteuttamiseksi sekä uusien ominaisuuksien kehityksessä. Tarkkoja sijainteja ei talleteta pitkäaikaisesti, eikä myöskään niitä luovuteta kenellekään.

Poikkeus sijaintitiedon luovutukseen on hidas ajoneuvo varoitus, joka luodaan automaattisesti mikäli ajoneuvon nopeus laskee alle 20 km/h yli 60 km/h nopeusrajoitusalueella valta- tai kantatiellä (tienumero < 100) ajettaessa. Ehtoja kehitetään edelleen tavoitteena ehkäistä harvinaisemmatkin tilanteet, joissa varoituksia syntyisi esimerkiksi kotipihaan käännyttäessä.

 

Projektin esittelyvideo

 
 

Traficom, The road to safer and smoother traffic flows / Kohti turvallisempaa ja sujuvampaa liikennettä

 

Projektin tulokset

 

Suomen loppuraportti

Projektin loppuraportti

 

 

 

 


Print  

Related Articles